Tężnia sztuki jest przede wszystkim triumfem masy przedmiotów i urządzeń powystawowych, gromadzonych przeze mnie od 12 lat. Zebrane i poukładane są gabarytowo oraz monochromatycznie wraz ze spisem inwentarzowym, charakterystycznym dla prac i zbiorów muzealnych. Zgromadzona w Tężni kolekcja niepotrzebnych już artefaktów pozwala na rejestrację tych przedmiotów, ich zgrupowanie do celów estetycznych i fetyszystyczny wgląd w ich istotę. Podobnie, jak w obiektach solankowych pogoda, upływający czas i natura będą miały decydujący wpływ na ostateczny kształt tężni artystycznej. Przemiany barwne na przedmiotach korodujących, zacieki grawitacyjne na konstrukcji drewnianej, procesy zmian zachodzących z czasem na innych materiałach – spowodują, że skumulowane w Tężni przedmioty będą się przekształcać w jeden nierozerwalny organizm. Początkowa obserwacja /inhalacja pojedynczego zbioru Tężni będzie prowadzić jedynie do wyodrębniania jego elementów składowych, później zacznie obejmować również relacje między poszczególnymi zbiorami, ich układ, proporcje, tworzące się między nimi napięcia, stosunki przestrzenne z zakradającą się roślinnością, czy ich wspólny koloryt. To dopiero umożliwi prawidłową syntezę – doznanie tężenia sztuki.
Robert Kuśmirowski