Wernisaż 17.06, g 20.00
Wystawa czynna do 20.07.

Koncepcja wystawy „Kraina pieczonych gołąbków” zrodziła się z tęsknoty   za Matissowską ideą „sztuki jak wygodny fotel”: spełniającej potrzeby estetyczne, radosnej, niosącej harmonię, będącej ucztą dla oczu i ducha. I z pytania, czym dzisiaj jest mityczna Kukania, jak wygląda współczesna kraina beztroski, nieograniczonej obfitości i niezakłóconego błogostanu. Tematyka wybranych na wystawę prac odnosi się do – jak mogłoby się wydawać – bezproblemowej sfery ludzkiej aktywności: do wypoczynku, zabawy i rekreacji, do przyjemności i urody życia. Podobnie jak „Kraina pieczonych gołąbków” Pietera Bruegela, każdy z prezentowanych obiektów za zasłoną estetycznej atrakcyjności kryje jednak drugie dno. A legendarna „Kraina szczęśliwości” znów okazuje się niedoścignioną utopią.

Dopełnieniem wystawy jest kolejny obiekt, który zostanie odsłonięty w Poznań Visual Park. Jest to replika monumentalnego neonu autorstwa nieżyjącego już wybitnego grafika, autora scenografii, współtwórcy polskiej szkoły plakatu Zbigniewa Kaji. Neon Strzeszynek – Wypoczynek przedstawiający motywy związane z pejzażem i sportami wodnymi został zrealizowany w połowie lat 70. na ścianie kamienicy przy skrzyżowaniu ulic Hetmańskiej i Głogowskiej w Poznaniu. W latach 80. został zdemontowany i zniszczony. Replika powstaje na podstawie dość szczątkowej biało-czarnej dokumentacji fotograficznej.

Katarzyna Jankowiak-Gumna

Artyści:

Agnieszka Antkowiak
Sławomir Brzoska
Jarosław Fliciński
Izabela Gustowska
Jędrzej Hofman
Bartosz Kokosiński
Piotr C. Kowalski
Łódź Kaliska
Marcin Łukasiewicz
Ewa Partum
Anne Peschken/Marek Pisarsky (Urban Art)
Sławomir Toman
Mirella von Chrupek

Kurtator: Katarzyna Jankowiak-Gumna, ABC Gallery
Współpraca: Prof. Marta Smolińska, UAP