facebook

19.08.2021 Edyta Hul „Currara”

8 października, 2021

 

Najnowsze obrazy Edyty Hul są klasycznym przykładem malarstwa abstrakcyjnego, którego architektonika barw i kompozycji jest jednak tak niezwykle silna i sugestywna, że nie pozwala odbiorcy na ograniczenie się do chłodnej analizy formalnej. To malarstwo dynamiczne, emocjonalne, wydaje się, że w znacznym stopniu intuicyjne. Ujawnia biegłość artystki w kiełznaniu malarskiej materii i nadawaniu jej tej szczególnej formy, która balansując na krawędzi czystej abstrakcji i przedstawienia – uwodzi widza i prowadzi go w gąszcz (!) skojarzeń i możliwości interpretacyjnych. Tytuły obrazów podsuwają tropy: Naiad, Esther’s Garden, Hypnosis, Detritus, Primeval. „W tytułach niektórych prac nawiązuję do substancji pozyskiwanych z roślin, których zastosowanie jest szczególne, rytualne, szamańskie, magiczne” – pisze artystka.  – „Tytułując wystawę posłużyłam się nazwą kultowych perfum z okresu PRL. Perfumy Currara były biedniejszą, ale osiągalną wersją Poison Diora. Stanowiły ciężkie i duszące przywołanie zachodniego luksusu, w reklamie tv zapach Currara – kusi i zniewala”. Currara to oryginalnie nazwa toksycznej substancji, która zabija nawet w niewielkiej dawce. Pozyskuje się ją z kulczyby – bujnej rośliny o uwodzicielsko pachnących, niewinnie białych kwiatach. W bardzo niewielkich ilościach currara działa jako stymulant, wyostrza zmysły. Jednak dawki lecznicze są niepokojąco bliskie dawek trujących.

Twórczość Edyty Hul wpisuje się w silnie ostatnio obecny nurt powrotu do motywów roślinnych, nadawania im przez artystów nowych znaczeń i poszukiwania strategii ich wiązania w sztuce z problematyką współczesności. Artystka wypełnia swoje płótna dynamicznymi kompozycjami organicznych form, ewidentnie botanicznego pochodzenia. Witalny i wilgotny, rozbuchany, nieokiełznany organizm każdego z tych obrazów pęcznieje, nabrzmiewa substancjami tajemniczymi jak tytułowa currara, dojrzewa, rozkwita, narasta z siłą, która wydaje się rozsadzać ramy formatu. To żywioł, natura naturans, samostwarzająca się materia, dynamiczna, niepoddająca się kontroli, nieprzewidywalna, może groźna. Kilka lat temu Edyta Hul zaczęła eksperymentować z kształtem obrazu: nieregularne, „miękkie”, często liścio- lub kwiato-podobne kształty podobrazi podkreślają biomorficzność i dynamikę przedstawień. Aranżowane w zrytmizowane konstelacje sprawiają wrażenie swoistego ikonostasu natury. „To romantyczno- duchowa wizja świata roślin” – twierdzi autorka. „W tych wieloelementowych kompozycjach staram się nawiązać do formy pogańskiego ołtarza – lub jego skrawków, rozrzuconych lub renderujących się fragmentów”.

Gest przywołujący świat roślin (w obrazach) i odurzających pachnideł, halucynogennych, leczniczych czy jadowitych ekstraktów (w tytułach) jednocześnie konotuje kobiecość. Jak słusznie zauważa artystka „wizja natury zawsze ujawnia się w pryzmacie feministycznym”. Precyzując: figura rośliny wywołuje takie asocjacje. To skojarzenie archetypiczne: gdy mężczyźni wyruszali na łowy, kobiety zajmowały się zbieractwem. I zgłębianiem tajników roślin. Dalsza historia jest powszechnie znana: polowania na czarownice wymierzone w wiedzące więcej (wiedźmy), kwestionowanie i/lub zawłaszczanie wiedzy, aż po – zręcznie przez artystkę ewokowane tytułem wystawy – adresowane do kobiet kampanie koncernów kosmetycznych promujących produkty podszywające się pod magiczne roślinne rytuały.

Edyta Hul urodziła się w 1986 r. w Dobrym Mieście. Jest absolwentką Wydziału Malarstwa ASP w Gdańsku (dyplom w 2012 r). Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2020). Rezydentka programu Artist-in-Residence Q21 w Mumok w Wiedniu (2019). Zajmuje się malarstwem, rysunkiem i kolażem.  Mieszka i pracuje w Warszawie.

Wybrane wystawy:
– Herbarium novum. Efflorescentiae (wystawa zbiorowa) BWA Bydgoszcz, 2020
– Acidic Soil – (wystawa indywidualna), Tajna Galeria, Gdańsk, 2020
– XI Triennale małych form malarskich – Galeria Wozownia, Toruń, 2019
– Ameba – Dom Ewolucji, Noc Muzeów, Warszawa, 2019
– X International Miniature Biennial, Szara Galeria CENTRUM (Kraków), Galeria TEST (Warszawa), 2019
– Museums Quartier Artist in Residence, Wiedeń , 2019
– Early Spring – (wystawa indywidualna), BWA Zakopane, 2019
– Zakłócenia / Umwelt – CSW Solvay, Kraków, 2019

 

 

© 2014 ABCGALLERY. All rights reserved.
Strony internetowe Poznań